субота, 11 грудня 2021 р.

 

Прийоми, які доцільно використовувати на уроках .


1. Асоціативна схема

«Асоціативна схема» – спеціальний прийом, який дозволяє структурувати кіпу програмного теоретичного матеріалу та виявити причинно-наслідкові зв'язки.

Головна мета прийому – «розкласти по полицях» вивчені поняття та осягнути, що від чого залежить і як пов'язане між собою.

Такий вид роботи добре пропонувати учням на підсумковому уроці з теми, при повторенні матеріалу або ж у вигляді командного змагання.

Принцип виконання
Вчитель надає добірку понять з вивченої теми або лише опорну фразу.

У першому випадку необхідно створити схему, яка зможе ввібрати максимальну кількість слів, запропонованих вчителем, а в другому – дібрати якомога більше асоціацій до опорного поняття.

Суть прийому: всі елементи в схемі мають бути пов'язані між собою за єдиним принципом. Наприклад, схема асоціацій може бути побудована за принципами «ціле – частини», «причина – наслідки», «засіб – результат» тощо.

Запроваджувати такий прийом роботи можна в якості як індивідуального, так і групового завдання.

Приклад
На уроці географії можна запропонувати такий приклад завдань:

Завдання 1: складіть схему з термінів, які пов'язані з поняттям «карта». Урахуйте, що зав'язки мають бути різнорівневими.

Приклад відповіді: складена нижче схема побудована за принципом «ціле-частини».


Завдання 2: Із наданих понять створіть схему, яка охоплюватиме максимальну їх кількість та обґрунтуйте свою позицію.

Поняття: флюгер, кліматичні пояси, теплові пояси, температура, кулеподібна форма Землі, мезосфера, азот, кисень, кліматичні пояси.

Приклад відповіді: Запропонована нижче схема побудована за принципом «причина-наслідок».

Сонячні промені, потрапляючи на поверхню кулеподібної форми Землі, утворюють різний кут падіння сонячних променів. Кут падіння сонячних променів обумовлює різну температуру по поверхні Землі. В свою чергу, території з різною температурою утворюють теплові пояси. В кожному тепловому поясі міститься декілька кліматичних поясів.

Критерії оцінювання
При індивідуальній роботі можна обрати таку шкалу:

Критерії

Бал

Кожен елемент у схемі

0,5

Наявність різнорівневих зв’язків

до 1

Якість оформлення

до 1

Цілісність та логічність

до 1

Обґрунтованість

до 2

Загальний бал

максимум 12

В цьому завданні може бути менше елементів схеми, але вони мають бути складнішими. В такому випадку доцільніше збільшити кількість балів за кожен добраний елемент і за обґрунтування побудови схеми.

При груповій формі роботи доцільно додатково передбачити такі критерії як:

·         згуртованість команди, тобто залучення всіх членів колективу до участі у роботі;

·         виконання завдання в умовах найменшої галасливості;

·         швидкість.

Останні критерії можна формалізувати у вигляді штрафних чи, навпаки, бонусних балів.

Рефлексія
Підбиваючи підсумки роботи, варто зазначити, що такий спосіб роботи допомагає осягнути взаємопов`язаність понять з вивченої теми. А кожен учень вчиться не тільки систематизувати, але і аргументувати власну позицію у побудові схеми за певною логічною ознакою. Також такий тип роботи сприяє формуванню навички виділення саме необхідних даних з інформаційного шуму.

2. «Збери слово вірно»

Такий прийом призначений для набуття навички виявлення розсіяної або спотвореної під час передачі інформації.

Принцип виконання
Учням пропонуються певні терміни чи поняття, літери в яких знаходяться у довільному порядку. Цей прийом нагадує відому з дитинства гру «кубики», де з перемішаних елементів треба зібрати будь-яке, а в даному випадку цілком конкретне, слово.

Важлива умова: необхідно уважно перевірити, щоб літери у переробці та у вихідному слові збігалися за кількістю і типом, всіх вистачало і не було зайвих. Також до кожного зашифрованого слова доречно додати підказки основних ознак об'єкта, про який йдеться.

Приклад
На уроці природознавства можна запропонувати такі переробки:

·         ксорпомік – за допомогою цього можна побачити найдрібніших представників живої природи (вірна відповідь: мікроскоп);

·         кірза –  складається з розпечених газів (вірна відповідь: зірка);

·         фесібора – складається з рослин, тварин, комах, грибів тощо (вірна відповідь: біосфера);

Критерії оцінювання
Головний критерій – складність завдання, тому чим більша кількість букв, відповідно, тим вищий бал. При командній роботі доцільно ввести додатковий критерій – згуртованість.

При індивідуальній роботі можна обрати таку систему оцінювання:

Кількість букв у слові

Кількість балів

1-4

1

5-6

2

7-8

3

9 і більше

4

При груповій роботі загальний бал виставляється не учневі, а всій команді. Окрім того, у випадку командної роботи, такий прийом доцільно використовувати як один із етапів загального змагання.

Рефлексія
Варто звернути увагу учнів, що на відміну від підручників, де все систематизовано, у житті цінні крихти інформації розкидані без будь-якого порядку. А дійсність часто ставить завдання знайти, відокремити та скомпонувати цінні біти інформації.

3. «Навіщо це»

Такий прийом роботи варто запроваджувати з метою перевірки засвоєння не тільки всього масиву термінів і понять з теми, але і усвідомлення їх практичного значення. Окрім того, у такий спосіб у школярів формується вміння швидко та ситуативно переключати увагу в умовах змагання (командного чи ланцюжком).

Принцип виконання
Учні мають пояснити, для чого використовується або які функції виконує певне поняття з теми, яка вивчається.

Важлива умова: помилкою вважаються відповідь типу «поняття чи термін – це». Сенс такого виду роботи полягає саме в тому, щоб вміти пояснити корисність і практичне застосування певного об'єкта.

Даний прийом можна запровадити у таких формах роботи:

При роботі у складі команди (тип А):
Командне змагання між групами класу, в ході якого команди одна одній поперемінно дають завдання пояснити щось з практичної точки зору, але після того, як відповіли на запитання супротивника. Перша помилка одразу визначає переможця у грі.

При роботі у форматі ланцюжка (тип Б):
Учні ланцюжком відповідають на питання попереднього участика і пропонують своє поняття. Той, хто помиляється з відповіддю або не може запропонувати відповідне слово – вибуває з гри.

При індивідуальній роботі (тип В):
Використовуючи цей прийом, можна запропонувати формат перевірочної роботи. У такому випадку учень отримує певну кількість понять від вчителя і самостійно опрацьовує їх у зошиті.

Приклад
На уроці математики серед загальної добірки можна включити наступні поняття, а відповідь на них виглядатиме таким чином:

·         відсотки – використовується для визначення долі чогось у порівнянні з цілим.

·         пропорція – дозволяє виявити співвідношення окремих частин чогось між собою;

·         множення – використовується для визначення кінечної суми, яка складається з однакових частин;

·         градус – дозволяє виявити розмір кута на площині;

·         координати – за допомогою них можна виявити місцеположення окремої точки на певній площині.

Критерії оцінювання
При формі роботи типу А можна обрати таку систему:

Критерії

Кількість балів

Перемога команди

12

Штрафи

Незгуртованість групи

-1

Невичерпні відповіді

-1

Участь не всіх членів колективу у командній роботі

-1

Не чіткі відповіді

-1

Галасливість команди

-1

Невміння самоорганізуватися

-1

Так учні переможеної команди не отримують оцінок, а представники команди-переможниці отримують однаковий бал.

Якщо всі умови дотримані, то всі учні команди отримують за роботу на уроці 12 балів. Якщо ж гра була стислою (2-4 кола) і не всі умови були дотримані, в такому випадку невиконання кожної з них перетворюється на штрафний бал. Він віднімається від загальної оцінки кожного учасника команди. Таким чином у разі порушення всіх умов максимальний бал команди-переможниці може скласти всього 6 балів.

При формі роботи типу Б:
Кожен учень, який помилився вибуває з ланцюжка і, відповідно, не отримує оцінки. Той, хто залишився останнім отримує 12 балів, попередній – 11, третій з кінця – 10 і далі за цим принципом.

При формі роботи типу В:
Учневі пропонується 11 понять. У разі якщо він не надасть жодної правильної відповіді, то отримує 1 бал. Кожна вірна відповідь збільшить оцінку учня на 1 бал.

Рефлексія
Форма роботи типу А:
«Один за всі та всі за одного» – головний сенс командної роботи. Команда і виграє і програє разом. Тому кожен учень може зробити свій внесок як на загальне покращення, так і погіршення командного балу.

Так, занадто активний учень, який не дає змоги відповісти іншим членам команди, та учень, який відмовляється від участі у процесі, обов'язково відберуть у своєї команди бали. А вміння працювати разом, організованість та згуртованість кожному принесе перемогу.

Форма роботи типу Б:
Задача учня не тільки миттєво реагувати, але і встигати надати правильну відповідь. В іншому випадку він вибуває з гри та отримує зовсім не ту оцінку, на яку розраховував.

Форма роботи типу В:
Кожна відповідь має бути не тільки влучною, але і лаконічною, адже вона впливає на загальний результат роботи.

Спробуйте запропонувати такий формат роботи своїм учням! Школярі молодших за середніх класів, ймовірніше, із захопленням сприймуть опрацювання програмного матеріалу за форматом переробок. Учні ж середніх та старших класів, скоріше за все, із зацікавленістю візьмуться добирати пояснення та складати логічні схеми.

 

Потрапивши до школи, дитина з перших днів зіштовхується з численними заборонами. Учням початкових класів важко дотримуватися правил шкільного життя: «На уроці повинно бути тихо», «Не можна шуміти», «Не спілкуйся із сусідом по парті»…А низка цих заборон аж ніяк не формує у дітей бажання бути дисциплінованими. Навпаки, з кожним роком навчання в школі ці правила хочеться лише порушувати. Наш сайт Mamabook підкаже прості хитрощі, як заспокоїти шумний клас. Ці методики оптимальні для дітей 6-10 років.

1. Вправа «Візуалізація»

Попросіть учнів на 1 хвилинку заплющити очі та виконувати дію, очікуючи певного сигналу. Наприклад, таймер на мобільному телефоні чи сплеск учителя в долоні. Дії повинні бути простими, монотонними. Наприклад, із заплющеними очима повільно перегортати сторінки підручника. А після сигналу вгадати, на якій сторінці діти зупинилися. Аби виконати завдання, учням доведеться перемкнути увагу та рахувати сторінки. Після виконання вправи вони будуть сконцентровані та спокійні.

2. Вправа «Лабіринт»

Учні знову заплющують очі та проходять по уявному лабіринту. Учитель може легко керувати класом, якщо будете озвучувати виконання необхідних дій: «пройдіть по лабіринту 2 кроки уперед», «поверніть праворуч», «йдемо прямо ще 12 кроків»…

3. Вправа  «Тихо-голосно»

Озвучуйте якесь складне слово, після чого учні хором повинні озвучити його голосніше за вас. А наступне слово – тихіше за вчителя. Така систематична зміна інтонації та гучності швидко розслабляє, дисциплінує.

 

4. Вправа «Куточок крику»

Кожну перерву призначайте в класі нового «директора». Виділіть у класній кімнаті особливий куточок, куди будуть приходити бажаючі пошуміти. Завдання «директора» – кожну хвилину перерви обирати учня, який може стати в куточок та якнайсильніше закричати чи пострибати – на розсуд дитини. За перерву діти зможуть зняти напруження, викричатися, після чого на уроці у них вже не буде бажання проявляти свою надмірну активність.

5. Вправа «Експрес-змагання»

Ви повністю втратили контроль над класом? Виділіть рівно 2 хвилини на швидке змагання. Розділіть клас на 3-4 команди та дайте прості доручення. Одні – витирають дошку, другі – поливають квіти, треті – розкладають рівненько книжки в шафах. Така розрядка дуже потрібна непосидючим учням.

6. Вправа  «Мозкова атака»

Щоб привернути увагу дітей, кожного з учнів включити в роботу, організуйте виконання швидких завдань. Вони повинні бути достатньо простими, але кожного разу новими. Наприклад, напишіть на дошці 12 слів, дайте дітям 1 хвилину, аби кожен про себе згадав 1 приказку чи прислів’я, де згадується будь-яке написане на дошці слово.

7. Вправа «Мовчанка»

Оголосіть учням, що стартує гра в мовчанку. Той, хто протягом хвилини першим скаже хоча б одне слово, піде до дошки та буде виконувати складне завдання. Після такого хвилинного мовчання учні завжди дисциплінуються.

Немає коментарів:

Дописати коментар