Тиждень доброчесності
Тема: Добро. Чесність.
Вступ
Активність
1
Скажіть: Сьогодні ми з вами будемо вести мову
про такі важливі теми, як доброчесність та корупція. Хоча на перший погляд ці
поняття видаються дуже абстрактними, ми щодня можемо стикатись із ситуаціями,
які ставитимуть нас перед вибором, який варіант обрати: доброчесний чи ні. А
тому нам важливо розуміти, як діяти?
Давайте спершу розіграємо сценку. Вона
допоможе вам краще зрозуміти, які ситуації можуть траплятись і про який вибір я
говорила щойно
Розділіть учнів на дві групи (бажано
симетрично – права сторона класу - роль 1, ліва сторона – роль 2), роздайте їм
ролі, а на себе візьміть роль координатора. Дотримуйтесь запропонованого
сценарію
Скажіть, звертайтесь до групи 1:
Отже, уявімо, що ви організовуєте великий
форум, де зберуться найкращі бізнесмени України. Це ваш найбільший проєкт, а
тому не можна схибити. Усе має бути на найвищому рівні. Ви повинні зустріти
представників міжнародної організації, які повинні визначити суму інвестицій
для підтримки форуму.
Скажіть, звертаючись до групи 2: А друга група – відповідають за закупівлю їжі, яку вживатимуть під час перерв. Дайте текст телефонної розмови комусь з учнів у групі .
Завантажити картку з текстом фрази для телефонної розмови можна за посиланням Завантажити текст «Добро. Чесність»
Скажіть: Це представник однієї з фірм, яка
бере участь у внутрішній тендерній процедурі. Тобто (ім'я учня, якому дали
текст телефонної розмови) це людина яка може виграти у конкурсі і постачати їжу
для форуму. І зараз він телефонує відповідальним за організацію харчування на
форумі з пропозицією Учень читає текст телефонної розмови і адресує його групі
1
. Учень/-ниця: Добрий
день! Це (своє ім'я) з компанії “Ням-Ням». Ми хочемо запросити вас на
дегустацію будь-яких наших страв, для того, щоб ви могли переконатися у якості
сервісу та продукції. Зверніться до учнів, які відповідно до ролі відповідають
за організацію харчування: Яке буде ваше рішення? Підете дегустувати їжу?
Дайте учням зворотний зв’язок: прокоментуйте
їх рішення залежно від їх відповідей. Поясніть учням, що, оскільки дегустація
не передбачена тендерними процедурами, вони не можуть взяти в ній участь, бо це
викликає конфлікт інтересів, одну з форм корупції. Після того, як учні нададуть
відповідь на питання, обговоріть запропоновану ситуацію з класом. Прокоментуйте
рішення учнів залежно від їх відповідей.
Поясніть, що всі подарунки, які є проявом гостинності, дозволені законодавчо і не підпадають під визначення корупції, а отже їх можна дарувати. Тепер до вас приїхали представники міжнародної організації, які мають визначити, скільки грошей потрібно вам дати, щоб ви провели цей форум. У вас є сувенірні кепки, які ви зробили для форуму. Чи подаруєте ви представникам ці кепки? Скажіть, звертаючись до групи 1: «Добро. Чесність»
Активність 2
Скажіть: Отже, ваш вибір у таких ситуаціях
визначає, яким був ваш вчинок – доброчесним чи корупційним. Давайте спробуємо
визначити, спираючись на наш досвід і те, про що ви щойно дізнались, що ж таке
доброчесність та корупція.
дошку на дві частини, на
одній частині напишіть слово “корупція”, а на іншій – “доброчесність”, потім
попросіть учнів дати визначення обом поняттям та записати їх на дошці.
Дозвольте учням у форматі прикладів пояснити те, як вони розуміють корупцію та
доброчесність
Скажіть: Корупція — це
зловживання довіреною владою для отримання приватної вигоди. Розрізняють такі
види корупції:
●
Велика корупція –
зловживання, що приносять користь окремим особам і завдають серйозної шкоди
іншим людям та суспільству.
Стосується
високопосадовців на публічній службі та людей, які обіймають найвищі посади в
бізнесі. Зазвичай, йдеться про великі суми коштів
● Політична корупція -
передбачає маніпулювання законодавством та процедурами, з метою розподілу ресурсів
і грошей між обмеженою кількістю людей. Часто є частиною великої корупції.
● Побутова корупція –
виникає між публічними службовцями та громадянами. Вона зустрічається у
повсякденному житті й часто пов’язана зі спробами громадян отримати доступ до
базових суспільних благ або послуг (наприклад, медична допомога, освіта,
поліція).
● Адміністративна корупція – розглядається
самостійно або як частина побутової корупції. Зазвичай виникає між державою та
бізнесом — стосується отримання дозволів, ліцензій, погоджень тощо.
Презентацію, що буде допоміжною вам під час
проведення заняття, ви можете завантажити за посиланням: Завантажити
презентацію
• неефективне використання державних коштів і
ресурсів;
• неефективна зовнішня і внутрішня економічна
політика держави, підлаштована під кланові інтереси, а не інтереси держави;
• втрата податків, інших надходжень до
державного бюджету;
• гальмування через встановлення надуманих
перешкод розвитку бізнесу;
• уповільнення
ефективності роботи державного апарату загалом;
• неефективне використання знань і умінь
людьми, які замість того, щоб займатися справою, вимушені долати штучні
бюрократичні перешкоди;
• зниження якості
управлінських послуг;
• зниження інвестицій, уповільнення
економічного зростання;
• розорення приватних підприємців;
посилення організованої
злочинності, яка часто «вирішується» корумпованими високопосадовцями;
• зростання соціальної
нерівності;
• зниження суспільної
моралі.
«Добро. Чесність»
Запропонуйте дітям
обговорити у чому полягає негативний вплив корупції. З місця бажаючі можуть
висловити свої думки щодо того, які негативні наслідки корупції є. Запропонуйте
учням для перегляду відеоролик: Доповнити відповіді учнів ви можете зазначивши,
ще такі наслідки корупції: Посилання на відео «Добро. Чесність»
Активність 3
Після
ознайомлення з поняттям та видами корупції – дайте учням практичне завдання,
щоб вони могли закріпити отримані знання. Скажіть: Давайте закріпимо отримані
вами знання і попрацюємо у групах. Я роздам вам картки із ситуаціями. Ваше
завдання – ознайомитись з ними та в групах дати відповіді на запитання, які
також зазначені на картках. Поділіть учнів на 4 групи та роздайте кожній групі
картки із запропонованими нижче ситуаціями та питаннями до кожної з них. Дайте
учням час на виконання завдання в групах (до 10 хвилин). Після цього попросіть
презентувати результати їх спільної роботи, обговоріть їх із класом при
необхідності. Шаблони карток з описами ситуацій та питаннями для учнів можна
завантажити за посиланням:
Ситуація №1 Станом на початок травня учень 11
класу має 1 бал з більш ніж 3 предметів. Цей факт був відображений у класному
журналі та зазначене питання обговорювалось на педраді (про що є відповідний
протокол засідання). За три дні до останнього дзвоника звернувся до вчителя з
біології з проханням поставити йому в атестат 6 балів, зазначивши, що біологія
– це єдиний предмет, з якого у нього 1, і до того ж він не планує в майбутньому
навчатись за цією спеціальністю. Аналогічне прохання висловив класний керівник,
зазначивши, що, незважаючи на погану оцінку, він завжди має гарну поведінку і є
вихованою дитиною. Проте вчитель біології як людина високих моральних принципів
відмовився ставити вищу оцінку. Учень не вступив до ЗВО цього навчального року.
Наступного року у вересні він розпочав навчання у медичній академії.
Як міг учень отримати вищий бал за місяць, не вдаючись до недоброчесної поведінки? Як ви оцінюєте позицію вчителя біології? Як ви вважаєте, чи має така поведінка стати переважаючою у школі? Питання до обговорення (свої відповіді обґрунтуйте)
Ситуація №2 Наприкінці навчального року два
вчителі помітили, що у одного з учнів 8 класу в класному журналі зазначено, що
він не відвідав більш ніж 50% уроків з більшості предметів. Відповідно до
правил у такому випадку цей учень не міг би бути допущений до переведення у
наступний клас. Незважаючи на те, що батьки учня неодноразово телефонували
вчителям із проханням «посприяти» у зменшенні відміток про невідвідуваність їх
дитини, вчителі відмовились. Тоді батько учня завітав до школи та мав розмову з
директором. Після цього вчителі з подивом помітили, що більшість відміток про
невідвідуваність уроків у цього учня зникли з класного журналу, а його перевели
до 9 класу. Вчителі звернулись до директора з вимогою пояснити ситуацію, на що
останній відреагував негативно, зазначивши, що ці вчителі на строковому
контракті, який з ними ще не продовжили на наступний навчальний рік. Чи є тут
недоброчесна поведінка? Хто до неї вдався? Як можна було цьому запобігти? Чи
засуджуєте ви такі дії? Питання до обговорення (свої відповіді обґрунтуйте)
Ситуація №3 Учні А та Б були найкращими
друзями. Б наполягав, щоб його друг більше часу приділяв навчанню, адже його
оцінки не піднімаються вище задовільних, що може в майбутньому вплинути на
вступ до ВНЗ. Проте А зауважив, що, наскільки йому відомо, оцінки в атестаті не
мають значення при вступі, тому немає підстав хвилюватись. Проте Міністерство
освіти і науки незабаром прийняв рішення, що в рейтингах на зарахування
враховуватиметься не лише бал за вступний іспит (ЗНО) й середній бал атестату.
А та Б подали документи на одну і ту ж саму спеціальність до одного і того ж
ВНЗ. У рейтингових списках А виявився вищим за Б і претендував на стипендію.
Йому в цьому допоміг вищий середній бал атестату. Б здивувався і запитав у
друга, як це йому вдалось, на що А зауважив: «Можна вчитись важко всі роки, а
можна просто мати гарні знайомства». Чи були в цій ситуації прояви
недоброчесної поведінки? Чи допустима така поведінка? Поміркуйте, чому в цій
ситуації недоброчесний шлях буде програшним? Питання до обговорення (свої
відповіді обґрунтуйте)
Ситуація №4 До двох учителів, які викладають
українську мову, звернулися учні із проханням займатися з ними після уроків у
рамках підготовки до ЗНО. Один з учителів відмовився, аргументуючи це тим, що
не може бути репетитором у власних учнів, для яких проводить уроки у школі.
Інший вчитель погодився займатися з ними та домовився про оплату. Чи є етичною
така поведінка? Як можна запобігти виникненню недоброчесної поведінки в цій
ситуації? Які наслідки таких дій? Питання до обговорення (свої відповіді
обґрунтуйте) Зафіксуйте записані правила на фото. Оформіть їх разом з
ініціативною групою учнів та розмістіть у класному куточку.
Немає коментарів:
Дописати коментар