субота, 25 березня 2017 р.


З досвіду роботи над проблемою

Використання інноваційних технологій для розвитку життєвих навичок учнів




                                                           



Зміст

Вступ

Розділ І. Теоретичні основи проблеми формування здорового способу життя та надання першої медичної допомоги. ………………………………………6 

1.1  Аналіз проблеми формування життєвих навичок ………………………..6

1.2   Нормативно – правова база формування здорового способу життя та медико – санітарної підготовки учнів через систему шкільної освіти…..8

Розділ ІІ. Практична спрямованість навчально – виховного процесу для формування в учнів здорового способу життя та медико –санітарної підготовки……………………………………………………………………….11

2.1 Методичні основи формування життєвих навичок учнів………………..11

2.2 Урок  з медико – санітарної підготовки……………………………… .     20

Висновки

Список використаних джерел

Вступ.

Конституцією України визначено, що життя  і здоров’я людини є найвищою соціальною цінністю нашої держави. Виховання здорового покоління – це важливе завдання, покладене на сучасну школу.                                            Збереження життя і  здоровя громадян – актуальна проблема сьогодення. Давньогрецький філософ Сократ сказав: « Якщо ти достатньо розумний, то слід подбати про своє здоров я, оскільки здоров я – це все, а без здоровя - все – ніщо». За визначенням ВООЗ,  здоров я  - це стан повного фізичного, психологічного й соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороб. Дослідження вчених свідчать , що здоров я  людини  не тільки медична проблема.                                                                                                         

       Фізичне здоров ‘я – це фізіологічний  розвиток за віком, загальна фізична працездатність та відсутність хвороб, гармонійний розвиток усіх фізіологічних систем.                                                                                                   

       Психічне здоров ‘я – норма інтелекту, що виявляється в умінні вирішувати різні завдання вербально – логічного характеру, розвиток довільних психічних процесів, уміння керувати власними емоціями, відсутність шкідливих звичок, адекватна самооцінка.                                                                

        Соціальне здоров я – це уміння спілкуватися, розвиток комунікативних здібностей, доброзичливість у ставленні до дорослих, ровесників і молодших, здатність працювати в колективі, відповідальність за власні вчинки.  

         Духовне    здоров я – це пріоритетність загальнолюдських цінностей, позитивне ставлення до національних і духовних традицій, відчуття прекрасного в житті, природі і мистецтві.                                                Видатний український вчений Микола Амосов говорив: «У більшості хвороб винна не природа, не суспільство, а сама людина. Найчастіше вона хворіє через лінощі й жадобу. Щоб бути здоровим, потрібні власні зусилля, постійні

і значні». Тому, турбота  про життя і  здоров я – обов’язок кожної людини.

Отже, проблема відповідального ставлення до життя і  здоров я  є найважливішою умовою оздоровлення суспільства. В Україні проведено багато досліджень щодо формування здорового способу життя підростаючого покоління. До його основних складових Т. Федоренко відносить :                                                                                                                 а) рівень культури суспільства й особи, місце здоров ‘я серед інших потреб людини;                                                                                                                    б)  мотивація збереження і зміцнення здоров’я;                                                    в)  настанови на довге і здорове життя;                                                                    г)  навчання засобів збереження і зміцнення здоров ‘я;                                      д)  формування   теоретичних знань з надання першої медичної допомоги;      е) розвиток практичних умінь надання першої медичної допомоги.

                               Вчені Т. Тарасова , В. Оржеховська розглядають духовне  здоров я так, що головну мету життя людини виробляє характер.  В працях С. Сергеєва та Л. Лободіна велика увага звертається на формування здорового способу життя сучасної молоді та адекватної поведінки в разі надзвичайних ситуацій.                                                                                  

      Проблема формування здорового способу життя охоплює велике коло питань. Необхідність збереження здоров’ я і запобігання його руйнації потребує всебічного і комплексного вивчення в усіх можливих формах системи освіти. Незадовільний стан здоров ‘я молоді зумовлений падінням суспільної моралі, значним розшаруванням населення, негативним впливом засобів масової інформації, складною криміногенною ситуацією. Відмічається зниження фізичного розвитку  та рівня фізичної підготовки учнів, що стало причиною погіршення стану здоров я молоді.                                          

    Забезпечення особистої безпеки і збереження свого здоров'я, мабуть, одна з найважливіших сторін практичних інтересів людства з давніх часів до наших днів. Людина завжди існував в оточенні різних небезпек. На ранніх стадіях свого розвитку це були, в основному, природні небезпеки.                   З розвитком цивілізації до них поступово додавалися численні небезпеки

техногенного та соціального характеру. В умовах сучасного суспільства

питання безпеки життя різко загострилися і прийняли  риси проблеми виживання людини, тобто «Залишитися  живим, вціліти, вберегтися від загибелі».Не проходить і дня, щоб газети, радіо не принесли тривожні повідомлення про чергову аварію, катастрофу, стихійне лихо, соціальному  або кримінальному подію, що спричинили за собою загибель людей і величезний збиток. 

Зараз, коли в будь-яку хвилину може гостро постати питання: «Жити чи не жити?», головне завдання вчителів « Захисту Вітчизни»  полягає в тому, щоб дати учням спеціальні  вміння та навички виживання в різних життєвих, в тому числі і найбільше  несприятливих   ситуаціях; правильних дій у разі природних і техногенних катастроф, адекватної поведінки в умовах гострих соціальних, соціально-політичних і військових конфліктів, внутрішньої готовності до діяльності в екстремальних умовах, у тому числі зі зброєю в руках, захищати свою Вітчизну. Школа покликана стати ключовою ланкою у формуванні людини безпечного типу - особистості, безпечної для самої себе, оточуючих, довкілля, орієнтованої на захист та допомогу іншим.

Об єкт дослідження – навчально – виховний процес, спрямований на комплексне використання інноваційних технологій для формування знань та практичних навичок надання першої медичної допомоги на уроках медико – санітарної підготовки.                                                                                      Предмет дослідження – форми, методи та засоби, які використовуються для формування теоретичних знань та практичних навичок надання першої медичної допомоги.                                                                                                

 Мета дослідження – узагальнити досвід роботи щодо використання інноваційних технологій викладання медико – санітарної підготовки.

Завдання дослідження :

-         Здійснити теоретичний аналіз досліджуваної теми;

-         Уточнити поняття « здоровий спосіб життя» та «перша медична

-         допомога», з ясувати його змістову характеристику;

-          Розглянути нормативно – правову базу процесу формування здорового способу життя та розвитку практичних навичок учнів надання першої медичної допомоги через систему шкільної освіти;

-         Визначити рівень та узагальнити шляхи формування теоретичних знань та практичних навичок надання першої медичної допомоги, що використовуються в загальноосвітній школі.                                                                                                                                      

Розділ І. Теоретичні основи проблеми формування здорового способу життя учнів та надання першої медичної допомоги.

1.1  Аналіз проблеми формування здорового способу життя.

В Концепції загальної  середньої освіти  наголошується на тому, що збереження та зміцнення морального, фізичного та психічного здоров я учнів є одним з пріоритетних завдань школи. Навчальний заклад має створити оптимальні умови для збереження та зміцнення здоров я учасників навчально – виховного процесу.

В наш час школа зіткнулася з багатьма проблемами, які виникли внаслідок впливу на дітей негативних зовнішніх та внутрішніх чинників:

1.     У школу приходять діти з патологічними вадами здоров я ( порушення зору, опорно – рухової системи, вираженими вадами нервової системи та інші).

2.     Негативний вплив навколишнього середовища, реклами ( алкоголь, тютюн, і т.д.)

3.     Падіння моральних принципів, погіршення криміногенної ситуації, ранній початок статевого життя, значне розшарування населення.

4.     Зменшення ролі позитивного сімейного виховання, збільшення кількості неблагополучних сімей і зростання кількості підлітків, яких «виховує»  вулиця.

5.     Недостатній позитивний вплив школи, сім ї, громадськості на особистість дитини з метою формування позитивної мотивації до здорового способу життя.

За даними МОЗ України  останнім часом підвищився рівень захворюваності й поширення серед молоді хвороб крові та кровотворних органів, недоброякісних новоутворень, хвороб кістково – м язової та сечостатевої систем та кровообігу, почастішали ускладнення вагітності, пологів і післяпологового  періоду, наявні вроджені вади розвитку. Також високий рівень захворювань, що передаються статевим шляхом.  За темпами поширення ВІЛ – інфекції Україна посідає одне з провідних місць у світі. Переважна більшість інфікованих та наркоманів – особи віком  від 15 до 30 років.

Спостерігається щорічне погіршення психічного здоров я підлітків під впливом вживання алкогольних напоїв, наркотичних та психотропних речовин. Кількість випускників шкіл, які є практично здоровими складає 5% - 15%. Спостерігається стійка тенденція  до погіршення здоров я молоді. Швидкі темпи руйнації здоров я  викликають ряд питань, які потрібно негайно вирішити. Тому, актуальною проблемою  сучасної педагогічної науки є пошук нових підходів до організації навчально – виховного процесу в школі, спрямованого на гуманізацію освіти, що забезпечить створення оптимальних умов для духовного зростання  особистості, збереження та зміцнення здоров‘я.

1.2  Нормативно – правова база формування здорового способу життя та розвитку практичних навичок учнів надання першої медичної допомоги в системі шкільної освіти.

    МОН України особливого значення надає підвищенню рівня поінформованості учнівської молоді, формуванню мотивації до здорового способу життя і безпечної поведінки шляхом впровадження нових навчальних програм , методик, поширення тренінгової інтерактивної та індивідуально -  консультативної роботи, видання тематичної навчальної літератури , підготовки  кадрів для профілактичної діяльності за цим напрямом, покращення  системи ранньої профілактики, використання існуючого  наукового та методичного потенціалу, вивчення передового педагогічного досвіду.

У навчальних закладах передбачено створення інформаційних куточків з адресами, телефонами та режимом роботи установ та організацій, що надають кваліфіковану професійну  допомогу та послуги підліткам, молоді та батькам з різноманітних проблем:

-         центри здоров я;

-         центри боротьби зі СНІДом;

-         центри соціальних служб для молоді;

-         наркологічні центри;

-         науково - методичні центри практичної психології та соціальної роботи;

-         відділ у справах неповнолітніх;

-         центри реабілітації наркозалежної молоді;

-         громадські організації тощо.

Робота з батьками спрямована на пропаганду позитивного родинного виховання, запобігання появі у дітей звички до алкоголю та наркотиків. До підручників з основ здоров я , а також в різноманітних посібниках, що розраховані на учнів та вчителів, включені питання профілактики шкідливих звичок. Ефективна реалізація ідї  формує  фізично, психічно, соціально, морально здорову особистість з високим рівнем громадянської відповідальності, готової до самостійного вибору власного місця в  житті, високої культури, яка має гуманістичний світогляд та гуманістичні якості, поважає батьків, інших людей, які її оточують, із сформованою культурою спілкування, веде здоровий спосіб життя, прагне до самовдосконалення, толерантна, доброчесна, доброзичлива, милосердна, здатна прийти на допомогу  тим, хто її потребує, згідно правил надати першу медичну допомогу.

  Метою розділу "Надання першої медичної допомоги" предмету « Захист Вітчизни»  є підготовка учнів  до надання першої медичної допомоги постраждалим в умовах надзвичайних ситуацій мирного і воєнного часу.
      Навчальний  матеріал розділу подається під  час теоретичних і практичних занять в навчальному закладі  та практичних занять в лікувально-оздоровчому  закладі. Особлива увага звертається  на заняття з профілактики інфекційних захворювань та надання допомоги хворим з гострими захворюваннями органів травлення. Викладаються основи законодавства України про захист життя і здоров'я людей, основні системи організму людини, ушкодження організму від уражаючих факторів надзвичайних ситуацій та захворювання, структура медичної допомоги.
     Практичні заняття з надання першої медичної допомоги проводяться   вчителем предмета за участю медичних працівників навчального  закладу. Практичний показ прийомів і способів першої медичної допомоги

здійснюється особисто вчителем для чого використовуються муляжі та

манекени, а також можуть залучатися учні. Навчально-тренувальні заняття поєднують у собі вивчення техніки прийому учнями і тренування учнів у відпрацюванні нормативних прийомів з надання першої медичної допомоги в надзвичайних ситуаціях. Головна мета на заняттях звертається на здобуття учнями практичних навичок у само- і взаємодопомозі в ході виконання заходів першої медичної допомоги.
      Програма  для проведення навчально-польових зборів не залежить від потижневого навантаження і розрахована на 18 навчальних годин.
      Алгоритм  оцінювання передбачає, що оцінка за навчально-польові  збори   (практичні заняття в лікувально-оздоровчому  закладі) має вирішальне значення при виставленні індивідуальної оцінки за другий рік навчання з предмета.
      Проведення  навчально-польових зборів записуються  на окремій сторінці журналу, підсумкова оцінка виставляється перед річною оцінкою з предмета "Захист Вітчизни" за другий рік навчання та є домінуючою в системі оцінювання.
      Планування  заходів військово-патріотичного  виховання в розділі освітньої  Програми навчального закладу на новий навчальний рік здійснюється на основі Концепції допризовної  підготовки та військово-патріотичного  виховання молоді.
     Військово-патріотична робота та громадське виховання здійснюються у формі лекцій, бесід, розповідей, екскурсій до музеїв військових частин, зустрічей із ветеранами війни, праці та військової служби, походів місцями бойової слави, пошукової роботи, участі в роботі клубів та гуртків військово-патріотичного спрямування.
Розділ ІІ. Практична спрямованість навчально – виховного процесу для формування в учнів здорового способу життя.

2.1 Методичні основи формування здорового способу життя  учнів на основі розвитку життєвих навичок.

Щоб досягти високих результатів з формування здорового способу життя потрібно правильно організувати просвітницьку діяльність та врахувати психолого – педагогічні і фізичні особливості учнів. Система освіти в галузі здоров я повинна враховувати всі вікові особливості учнів. Вчителі, працюючи з учнями, мусять переконати їх звернути увагу на своє здоров я, на його збереження, цінність і чинники, які руйнують повноцінне життя молоді, прислухатись до шокуючих  фактів статистики. Під час поступового формування позитивного ставлення до здорового способу життя складається негативне ставлення до алкоголю, наркотичних речовин, обачливість до наркотичних захворювань. Тому, перед вчителем стоїть завдання подавати інформацію і сприяти формуванню ряду навичок, які в подальшому стануть підґрунтям до формування здорового способу життя. Актуальність формування в підлітків позитивного ставлення до здорового способу  життя підтверджується різноманітними теоріями, які пояснюють механізми соціально – психологічного розвитку дітей і підлітків. Згідно теорії, у віці від 6 до 15 років закладаються навички і звички, оскільки саме в цей час діти вчаться мислити абстрактно, оцінювати наслідки своїх дій, приймати рішення. Соціальні стосунки у цей віковий період стають більш складнішими, з являється інтерес до протилежної статі. Підлітки шукають пояснення інформації, яку вони отримують з різних джерел. Починають формуватися в учнів індивідуальні цінності та правила рівноваги між особистими інтересами та інтересами інших людей. Вивчення предмета             «Основи здоров я» має специфічні особливості.

Необхідно будувати урок  з використанням інноваційних технологій. Згідно з дослідженнями, понад 70 % школярів відчувають дискомфорт на уроках. Тому доречно починати урок з забезпечення емоційної готовності, обміну поглядами, побажаннями, формулювання цікавого проблемного питання, надати можливість учням висловити свою побажання щодо роботи на даному уроці. На 20-25 хвилині уроку можна проводити хвилинки емоційного задоволення. У кінці уроку обов’язково повертати учнів до їх очікувань. Урок розпочинається і закінчується пошуками відповіді на питання :

-         Що я хочу дізнатися на уроці?

-         Чи збулися мої очікування?

-         Як я можу застосувати знання і вміння, здобуті на уроці?

     Обов язково під час побудови уроку варто враховувати стійкість уваги, її спади і підйоми. Адже під час спадів і підйомів уваги діти не можуть якісно засвоїти матеріал. І тут  на допомогу приходять інтерактивні, комп’ютерні (мультимедійні), проектні технології в їх поєднанні з нетрадиційними формами навчання. Важливе значення має така активна форма співпраці  на уроці як тренінг. Метою використання інтерактивних технологій є : створення комфортних умов навчання, за яких кожен учень відчуває  свою успішність, інтелектуальну спроможність завдяки взаємодії між собою та вчителем. Це аналіз ситуацій, мозкові штурми, робота блок – схемами і крос – тестами, рольові ігри, інсценування, виконання проектів, обговорення метафор. Ці методи якнайкраще зарекомендували себе, вони сприйняті вчителями, учнями, батьками і нині широко впроваджуються в навчальний процес у школах України.

   Діти вчаться із запланованого матеріалу, так і зі спостереження за навколишнім середовищем. Тому процес навчання практичних навичок повинен відтворювати природний для дитини процес навчання: діти спочатку засвоюють певні норми, а згодом – коригують свою поведінку залежно від    наслідків дій та реакції на їх поведінку інших людей.  Кращезапамятовуються такі моделі, коли люди подумки або в реальній практиці використовують змодельовані зразки поведінки. Виховання є ефективним, якщо не суперечить позитивній реакції оточення щодо дитини, коли дитина бачить в житті те, що не суперечить інформації, отриманій у школі.

Щоб досягти позитивних результатів у формуванні бережливого ставлення до свого здоровя, спеціалістами виділено ряд навичок. Існують різні підходи та визначення щодо їх групування за категоріями. Незважаючи на цей розподіл, більшість з них взаємоповязані, а деякі можна формувати одночасно в процесі навчання.

    У ході навчально – виховного процесу потрібно сформувати в учнів необхідний мінімум знань з фізіології, соціології, які забезпечують свідоме ставлення до свого здоров я.

У  фізичному плані: організм людини як біологічна система; фізіологічна діяльність організму; органи та системи життєзабезпечення, їх функції та взаємодія; гігієна тіла; репродуктивне здоров я; статеве виховання; культура харчування; профілактика венеричних хвороб і СНІДу.

У психологічному плані: особистість, індивідуальність; свідомість, самосвідомість, самооцінка; мотивація поведінки, девіантна поведінка; унеможливлення появи шкідливих звичок, психологічна самодопомога.

У соціальному плані: наслідки людського втручання у природне середовище і їх вплив на здоров’ я особистості; принципи родинних зв’язків; соціальна адаптація і запобігання асоціальній поведінці; права і обов’язки у ставленні до власного здоров’я; запобігання  інфекційним, венеричним хворобам і СНІДу.

    Вивчення психолого – педагогічних особливостей підлітків дає можливість правильно підібрати види роботи в напрямку вивчення предмета. Успіх цієї роботи залежить від об’ єднаних зусиль педагогічних і медичних установ, забезпечення чіткої взаємодії і наступності в роботі всіх соціальних інституцій і зацікавлених органів, а також просвітницької роботи та взаємодії

з батьками. 

Діяльність загальноосвітнього закладу зі збереження та зміцнення здоров'я учнів лише тоді може вважатися повноцінною та ефективною, якщо в повній мірі, професійно та ефективно в єдиній системі реалізуються здоров'язберігаючі та здоров’яформуючі технології.

Перегляньте таблицю:

Структура
Критерії технологічності
Умови реалізації
Концептуальна основа: теорія та методологія, підходи, принципи
Концептуальність
Педагогічне розуміння ідеї
Змістові основи: загальні та конкретні цілі; конкретні складники здоров'язберігаючої освіти
Системність
Організаційно-методичне забезпечення
Технологічні основи: психолого-педагогічні умови організації
здоров'язберігаючого навчально-виховного процесу
Адаптивність та адекватність
Спрямування на ідею цінності навчально-виховного процесу
Методи та форми роботи
Скерованість та відтворюваність
Педагогічна компетентність і майстерність фахівців, які реалізують концепцію
Діагностика результатів діяльності за підсумками реалізації здоров'язберігаючої технології «Школа здоров'я»
Результативність та ефективність. Можливість вимірювання результативності технології
Експрес-діагностика тамоніторинг стану здоров'я учнів у динаміці

Під час вивчення предмету « Захист Вітчизни» треба використовувати змагання або конкурси обов'язкових питань (етапів) із демонстрування навичок першої медичної допомоги, що передбачають вирішення наступних завдань:

-         максимально наблизити підлітків до реальних умов

-          провести потужний і емоційний тренінг, який змусить запам'ятати свої помилки і прорахунки на все життя;

-         виявити рівень підготовки учнів і його відповідність прийнятому стандарту;

-         оцінити динаміку підготовки учнів у порівнянні з попередніми змаганнями;

-         продемонструвати нові методики і корисний досвід;

-          виявити і заохотити кращих.

 За своєю суттю подібні змагання і конкурси в школі на середньому етапі навчання мають сприяти вдосконаленню навичок надання першої медичної допомоги, створювати реальний і наочний еталон поведінки в НС.Таким чином, вирішити назрілу проблему з навчання учнів навичкам надання першої медичної допомоги можна оперативно і якісно.

Для того щоб учень набув навички і зміг застосувати їх у будь-якій складній обстановці, необхідно використовувати багатоступінчастий метод навчання:

1-й ступінь - вчитель для всього класу  показує, як правильно виконується той чи інший елемент при наданні медичної допомоги.

2-й ступінь - Один з учнів розповідає порядок дій з надання допомоги, а вчитель та учні виконують  їх, навіть якщо даються  невірні вказівки. На цьому ступені учень повинен побачити свої помилки і виправити їх;

3-й ступінь  учень самостійно повторює зазначені дії і коментує їх виконання. Це дозволяє краще запам'ятати послідовність дій при наданні медичної допомоги;

4-й ступінь - учень самостійно виконує всі дії без мовного супроводу, що допомагає отримані знання та вміння перетворити в навички;

5-й ступінь - Учень виконує всі дії з надання допомоги в режимі реального часу, що сприяє закріпленню отриманих навичок.

Весь клас обговорює правильність виконання його дій, вносить корективи і дає оцінку роботі однокласника в цілому.

Вчитель оцінює правильність виконання дій, та їх засвоєння. 

 Модульне навчання  навичок  першої медичної допомоги

Привабливість технології модульного навчання пояснюється її орієнтованістю на розвиток навчальної та пізнавальної діяльності учнів, підвищення до навчання, рівня зайнятості на уроці, індивідуальний підхід до навчання.

Зміст модульного навчання полягає в тому, що ученьсамостійно досягає мети навчально-пізнавальної діяльності в процесі роботи над модулем, у який об'єднані навчальний зміст і прийоми навчальної діяльності з оволодіння змістом.

Екстрена долікарська самодопомога і взаємодопомога - це найпростіші, доцільні дії, спрямовані на захист, порятунок життя і здоров'я людини. Уміння надавати першу медичну допомогу має стати невід ємною частиною життя кожного громадянина. 

Працюючи над складанням уроків за модульною системою з даного розділу дисципліни, можна виділити наступні блоки:

-  перша медична допомога при пораненнях,

-  перша медична допомога при кровотечах;

-  п ерша медична допомога при ударах, вивихах, розтягненнях і розривах зв'язок,

-  перша медична допомога при переломах

-  перша медична допомога при інфаркті:

-  перша медична допомога при опіках;

-  перша медична допомога при отруєннях.

Це дозволяє ясніше визначити загальне положення теми, представити матеріал в цілісності, відчути практичну значимість досліджуваних знань, оволодіти навичками  першої медичної допомоги, прийомам, включаючи в самостійний пошук і обговорення отриманих результатів.

Кожен модуль має свою структуру. Відомо кілька типів модулів:

1. Пізнавальні. При роботі з таким модулем головною метою є обсяг інформації з теми, що вивчається.

2. Операційні. Головне тут формування і розвиток способів діяльності.

3. Змішані. При такому типу модулів використовуються елементи перших двох типів.

Побудова модулів здійснюється за змішаним типом.

Проведення уроків за даною технологією сприяє школярам отримати  впевненість у своїх можливостях, зникнення страху отримання незадовільної оцінки; оволодінню (особливо при роботі в парах або малих групах) організаційними та комунікативними навичками, поступового залучення в навчальну діяльність навіть відстаючих учнів.

 Аналізуючи роботу класу на уроці вчитель перевіряє  завдання, проводить  рефлексію.  Рефлексію слід проводити в трьох вимірах «справа», «Я», «ми».

1.     Як я засвоїв матеріал? («Справа»). Отримав міцні знання, засвоїв весь матеріал - 9-10 балів. Засвоїв новий матеріал частково - 7-8 балів. Мало що зрозумів. Необхідно ще попрацювати - 4-6 балів.

2.     Як я працював? Де допустив помилки? Чи задоволений я своєю роботою? («Я»). З усіма завданнями впорався сам, задоволений своєю роботою - 9-10баллов. Допустив помилки - 7-8 балів.

3.     Як працювала група, навчальна пара? («Ми»). Дружно, спільно розбирали завдання - 9-10 балів. Не всі брали активну участь в обговоренні - 7-8 балів. Робота була млява, нецікава. Багато помилок - 4-6 балів.

Переваги модульної технології:

-          значно підвищується якість підготовки (компетентність) учнів як з теоретичних, так і з практичних аспектів навчання;

-          забезпечення високої мотивації до процесу навчання;

-         змінюються функції вчителя, його діяльність стає більш творчою, консультативної;

-          гнучкість і відкритість - форма організації процесу навчання.

При вивченні курсу « Захист Вітчизни» за модульною системою необхідні  такі умови:

1.     Чітка організація навчального процесу.

2.     Постановка цілей і завдань навчання всього блоку.

3.     Поєднання словесних і наочних методів.

4.     Широке залучення учнів до різних видів самостійної діяльності.

5.     Комбінований спосіб контролю: письмовий, усний виклад, взаємоконтроль.

6.     Віра вчителя в здібності учня.

Модульна технологія цікава й ефективна. Ця система відноситься до інтерактивних форм навчання. Методика її на перший погляд складна. Вимагає роботи вчителя і учня, що забезпечує ефективне навчання та  розвиток компетентності учня і викладача з предмета.  Модульна технологія орієнтована на досягнення кінцевого результату, тобто отримання практичних навичок надання першої медичної допомоги.



Урок з медико – санітарної підготовки



Тема: Накладання  покривних  (  бинтової,  косинкової, пращоподібної  і  пластирної)  пов’язок і  давлючої   бинтової  пов’язки.

Мета:  дати  поняття  про    загальні  вимоги  щодо  накладання  покривних   пов’язок: бинтової,  косинкової,  пращоподібної, пластирної),   та  пояснити  правила  накладання  давлючої бинтової  пов’язки; закріпити знання  учнів про  правила  асептики   та  антисептики;  формувати  практичні  уміння  та  навички   накладання  покривних пов’язок; виховувати  бережливе  відношення  до    свого  та  чужого  здоров’я,  життя.

Учень  повинен:

-      Уміти  накладати покривні  пов’язки:  бинтову,  косинкову, пращоподібну, пластирну   та    давлючу   бинтову  пов’язку.

-      Пояснити  методи  накладання  пов’язок.



Структура  уроку.

І. Організаційний  етап………………………………………………………………………………………1 хв.

ІІ. Актуалізація  опорних  знань…………………………………………………………………………11 хв.

ІІІ. Мотивація  навчальної  діяльності…………………………………………………………………3 хв.

ІV. Практичний  етап.………………………………………………………………………………………25 хв.

1. Демонстраційні вправи

2. Тренувальні  вправи

3. Розв’язування  ситуативних  задач. Експрес - опитування.

V. Підсумок  уроку……………………………………………………………………………………………..3 хв.

VІ. Домашнє  завдання………………………………………………………………………………………..2 хв. 

                                    



Хід  уроку

І. Організаційний  етап.

Доброго ранку, Україно моя.



Доброго ранку,  рідна земля.

Доброго  ранку,  дорогі вчителі

Доброго ранку,  шановні  учні  мої.

ІІ. Актуалізація  опорних  знань.




2. Методика накладання  косинкової  пов’язки.

Косинкову пов’язку   використовують для утримання перев’язувального матеріалу або підвішування пошкодженої руки. У першому випадку, наприклад, при накладенні пов’язки на кисть, розстеляють косинку, кладуть поверх неї пошкоджену кисть таким чином, щоб можна було загорнути на тильну поверхню один з кінців, а потім два інших кінця зав’язують.

У разі підвішування пошкодженої руки на косинці в розпрямлену косинку

укладають руку, один кінець косинки проводять між тулубом і рукою, а інший виводять на надпліччя цієї ж руки. . Обидва кінці зав’язують (бажано розташувати вузол не на шиї), після чого вільний кінець косинки обертають навколо ліктя і  фіксують на передній поверхні пов’язки за допомогою шпильки




3. Методика накладання  пластирної пов’язки

Пластирні пов’язки застосовують для фіксації стерильної пов’язки або пов’язки з ліками на рані. Вузькі смужки пластиру накладають поверх перев’язувального матеріалу.






4. Давлючі бинтові   пов’язки найчастіше використовують для тимчасової зупинки кровотечі з рани. Їх застосовують також для зменшення крововиливу в порожнині суглобів і навколишні тканини. Зазвичай на рану накладають щільний ватно-марлевий валик і туго прибинтовують його. Слід пам’ятати про те, що туге бинтування деяких ділянок тіла, де проходять судини, наприклад в підколінній ямці, сприяє їх стисненню, що може призводити до дуже тяжких наслідків (аж до гангрени кінцівки).

5. Методика накладання  бинтовоі пов’язки.

Бинтові пов’язки залишаються найбільш вживаними. Найбільш поширені  кругова, спіралеподібна, колосоподібна, вісімкоподібна, хрестоподібна, черепашача бинтові пов’язки.

А) Кругова пов’язка - найпростіша бинтова пов’язка. Вона застосовується для закриття невеликої ділянки тіла, наприклад очей, вуха, лоба, але найбільш зручна на шиї, плечі, зап’ясті. При цій пов’язці кожний наступний тур бинта накладається на попередній (аналогічно першим турам інших пов’язок). Застосовують для бинтування обмежених поверхонь лоба, нижньої третини стегна і надп'ятково-гомілкового суглоба.

Б) Черепашача  пов’язка.

Черепашача пов’язка накладається на великі суглоби (коліно, лікоть, п’ятку).  Вона є дуже зручною, не обмежує рухів у цих суглобах і при цьому не зсувається. Перев’язку ліктьового суглоба починають двома-трьома ходами бинта через ліктьову ямку. Далі бинт спіралеподібними турами укладають  по черзі на передпліччі та плечі з перехрещенням на ліктьовій ямці. На коліні її розпочинають накладати круговими турами бинта через надколінну чашечку, наступні тури здійснюють вище і нижче колінного

суглоба, перехрещуючи їх у ділянці підколінної ямки. Потім витки бинта зводять до центру, поступово повністю вкриваючи колінний суглоб.



В) Вісімкоподібна пов’язка.

 Вісімкоподібна пов’язка найчастіше застосовується на суглобах , наприклад при ушкодженнях зв’язок. Перші тури бинта починають накладати нижче пошкодженого суглоба, потім вище суглоба, після чого знову спускаються вниз. В результаті такого бинтування утворюється фігура, що нагадує вісімку. Під час пошкодження долоні і кисті бинтування починають із зап’ястка, роблять 2—3 ходи і косо ведуть до  початків пальців  Там роблять кілька обертів і знову хрестоподібно повертають на зап’ясток. Перехрещування ходів бинта відбувається на внутрішній, зовнішній чи обох поверхнях долоні залежно від розміщення рани.



Г) Хрестоподібна пов’язка накладається на груди.  Хрестоподібну пов’язку  починають накладати знизу, спірально піднімаючись угору. Далі роблять фіксуючий хід знизу через праве надпліччя і повертають­ся знову на грудну клітку. Зробив­ши кілька кругових спіральних турів, піднімають бинт на ліве надпліччя. Кінець бинта закріплю­ють шпилькою. У випадку проникних поранень грудної клітки потрібна герметична пов’язка, яка може бути зроблена за допомогою липкого пластиру. Під пластир підкладається стерильна серветка чи відрізок бинта. Стрічки лейкопластиру починають накладати на 1—2 см вище рани че­репицеподібно.





Д) Колосоподібна пов’язка застосовується для “незручних місць”:  плечового суглоба,  верхньої частини плеча та стегна, області паху та сідниць. При її накладені роблять кілька закріплювальних турів довкола нижньої частини живота, потім ведуть косо вниз до найнижчої точки пов’язки, роблять півоберт довкола кінцівки та продовжують бинтування через протилежне стегно.



2. Тренувальні вправи

 1  група –  пращоподібні  пов’язки.

 2  група –   косинкові пов’язки.

 3  група -  пластирні пов’язки.

4   група  - давлючі  бинтові пов’язки.

5   група   кругова  та  черепашача пов’язки.

6   група – хрестоподібна  та  колосоподібна  пов’язки.



3. Розв’язування  ситуативних  завдань. Експрес - опитування

Якщо  згодні  із твердженням  поставте «+»,  якщо  ні  «- ».

1.  Біологічні антисептики – це  антибіотики. (+)

2. Призначення  давлючих  кровотеч… (для  зупинки  кровотеч.)

3.  Іммобілізуючі пов’язки використовують для.. (  для  фіксації  тіла в  нерухомому  стані.)

4.  Згорнута  частина бинта  називається…голівкою, а  вільний  кінець  - початком.

Які  пов’язки  накладають  при

5)   рані  на  коліні; ( черепашачу  пов’язку).

6)   рані на  щоці; (пластирні пов’язки.)

7)   рані  на  підборідді; (пращоподібні  пов’язки.)

(Взаємоперевірка)

V. Підсумок  уроку.

Сьогодні  на  уроці  я    навчилася…,  зрозуміла…,  повторила…

VІ. Домашнє  завдання

Накладання  пов’язок.



Висновки

Вивчення проблеми  дає змогу уточнити зміст і сутність понять, що характеризують здоровий спосіб життя та розвиток практичних навичок надання першої медичної допомоги.  Зокрема визначено, що здоровий спосіб життя є такою організацією  життєдіяльності, що забезпечує за даних умов оптимальний  рівень збереження й розвитку фізичного, морального та психічного здоров’ я.                                                                            Методичною основою формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя  є гуманістичний підхід, який передбачає вплив на особистість через:

-         навчання ( набуття знань, умінь і  практичних навичок);

-         виховання ( формування життєвих і соціальних навичок);

-         роботу з батьками;

-         співпрацю вчителя і учнів ( позитивний мікроклімат);

-         співпрацю з громадськістю ( взаємодопомога , надання першої медичної допомоги)

Учень повинен бути:

-         фізично здоровим ( хороші фізичні дані)

-         соціально здоровим ( уміння спілкуватися в колективі)

-         духовно здоровим (дотримуватися вищих духовних цінностей)

-         психічно здоровим ( самоствердження, адекватна самооцінка)

-         емоційно здоровим (вміння контролювати свої емоції , стреси)

-         інтелектуально здоровим ( постановка і досягнення мети, розвиток творчих здібностей)

Формуючи таку особистість вчителі у своїй діяльності повинні застосовувати такі джерела і засоби впливу:

-         нові освітні технології ( колективне, розвиваюче, здоров’ язберігаюче,  індивідуальне навчання, гендерно – педагогічні технології, тренінгові  заняття)

-         контроль і профілактика здоров я учнів ( медогляд, паспортизація стану здоров я, створення спецгруп)

-         виховні заходи ( спортивні, пізнавальні, превентивного напрямку)

-         робота з батьками ( позитивна мотивація на здоровий спосіб життя)

-         матеріальна база ( створення кімнати психологічного розвантаження, спец кабінетів).

Життя людини - безцінний дар. Ми повинні засвоїти одну просту істину: від кожного з нас залежать життя і здоров'я наших близьких, друзів і нації в цілому. Терористичні акти, стихійні лиха,  забирають тисячі людських життів, тому, сьогодні будь-яка людина має володіти навичками з надання першої медичної допомоги, адже інколи хвилини і навіть секунди стають вирішальними у питанні життя або смерті.                                                                                                       Ще в 18 столітті французький сатирик Лабрюйер писав «Ми живемо недостатньо довго, щоб користуватися уроками своїх помилок».                              Таким чином, при вивченні предмета « Захист Вітчизни»необхідно прищеплювати учням  навички надання першої медичної допомоги. Недостатньо давати тільки теоретичні знання.  Щоб  не розгубитися у складній ситуації і надати долікарську допомогу, необхідно на уроках відпрацьовувати необхідні дії до автоматизму. Старшокласник має знати, яку першу медичну допомогу він зможе надати потерпілому.Уроки з відпрацювання навичок першої медичної допомоги повинні бути побудовані з урахуванням вікових особливостей учнів. Вони повинні бути цікавими, інформативними,  такими, що запам'ятовуються.  Для цього необхідно використовувати інноваційні форми технології,  групову та індивідуальну роботу, розвивати критичне мислення. Уроки, присвячені першій медичній допомозі потерпілим,  дозволяють зацікавити учнів,  підвищити їх активність,  що позитивно  впливає на засвоєння розділу « Медико – санітарна підготовка» курсу « Захист Вітчизни».

Список використаних джерел

1.Дятленко С.М., Ганчева В.І., Василенко Є.Ю., Жєвага С.І. Книга вчителя предмета "Захист Вітчизни». – К.: « Освіта», 2012

2.Вінда О. В. Формування навичок здорового способу життя у дітей та підлітків. –К.: «ВІПОЛ», 2003

3.Воронцова Т. В. Захисти себе від ВІЛ. Тренінги життєвих навичок.                 К. « Освіта», 2013

4.Житник Б. О. Методичний порадник. – Х. « Основа», 2005

 5. Мелецький В.М., Добровольський В.В., Корж Є.П., Кравцов  А.К.      Захист Вітчизни. – Х. « Основа», 2009

6. Навроцька Г.О. Це треба знати всім. – К.: « Дошкільник», 1998

7.Слюніна В. О. Бесіди з безпеки життєдіяльності в школі.                                – Х. « Основа», 2013

8. Сорока Т. В.Інтерактивні методи навчання на уроці// Основи здоров’я.            №9

9.Фука М.М. Основи медико-санітарної підготовки. - Тернопіль, Астон, 2006.

10.Ящук Г. Ф. Інтегрований предмет « Основи здоров я». – Т. « Астон», 2009

11. Фука М.М. Основи медико-санітарної підготовки. - Тернопіль, Астон, 2006.














Немає коментарів:

Дописати коментар