середа, 9 січня 2019 р.


Тема: Різноманітність організмів. Гриби.
Мета: навчити характеризувати особливості будови грибів, їх відмінності від рослин та тварин, їх значення для природи; розвивати вміння розрізняти їстівні та отруйні гриби; виховувати екологічне мислення та прагнення досліджувати навколишнє середовище.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, робочий зошит, словник, навчальна таблиця « Будова грибів », презентація « Їстівні та отруйні гриби », рукавички, хліб з цвіллю.
Очікувані результати: учні зможуть – вказувати відмінності між грибами та іншими організмами; розрізняти їстівні та отруйні гриби; вести просвітницьку роботу по збереженню та охороні окремих видів грибів.
Хід уроку
І.  Організаційна частина.
Перевірка готовності учнів до уроку.
ІІ.  Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
Бесіда з учнями за запитаннями.
Чим тварини відрізняються від рослин?
Які спільні ознаки між рослинами та тваринами?

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності

Прийом «Віршований рядок»
Людину, звіра, муху,
Кого б він не стрічав,
Ні разу капелюха,
Одначе не знімав.
А хто на нього подивився –
Той йому зразу уклонився. ( Гриб ).



Прийом « Факти про природу »
·         Гриби – хижаки, які розпорошуючи свої спори і потрапляючи в жертву виростають в ній.
·         Бліда поганка дуже отруйна, достатньо одного грибочка що б
·         отруїти 4 чоловік.
·         У середньому кожен гриб складається з приблизно 90% води.
·         Найперший у світі антибіотик був виведений з гриба (пеніцилін).
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Слово вчителя з елементами бесіди.
Одним з найбільш загадкових живих організмів на Землі є гриби. Вчені раніше відносили їх до царства рослин, і через це мікологія – наука про гриби – довго входила в розділ ботаніки, а не біології. Тепер уже з’ясовано, що гриби стоять десь посередині між рослинами і тваринами, а дослідникам на сьогоднішній день відомо близько 100 тисяч їх видів.

Прийом « Словничок»
Мікологія – наука, яка досліджує гриби як особливу групу організмів, що становлять самостійне царство живої природи.


                              Прийом « Схема » 



1. Будова шапинкових грибів.
Робота з навчальною таблицею.

Шапинковий гриб отримав свою назву через наявність шапки. Сукупність шапинки та ніжки називається плодове тіло. У деяких грибів шапинка може досягати 70см у діаметрі, а маса гриба – до 18 кг. Зовні шапка має різні відтінки від світлих до темно-коричневих. Зростають і живляться шапкові гриби за допомогою ниток грибниці ( гіфів ), які обплітають частинки ґрунту та мають світлий колір . Саме плодове тіло також утворене нитками – гіфами, які щільно прилягають одна до одної.
Шапкові гриби можуть розмножуватися і вегетативно: частинами вегетативного тіла, тобто грибниці (міцелію). Ріст і розвиток грибів у лісі залежать від умов середовища існування, складу ґрунту, наявності вологи.
2. Їстівні та отруйні гриби.
Слово вчителя.
Серед шапинкових грибів багато таких, що вживають в їжу. Це їстівні гриби ( білий гриб, печериці, опеньок та ін. ).
 Проте існують гриби, які не можна їсти в жодному разі, тому що їх плодове тіло містить отруйні речовини. Такі гриби називають отруйними ( бліда поганка, мухомор та ін.. )
Робота з ПК ( перегляд презентації )
Фізкультхвилинка.
3. Різноманітність грибів.
Слово вчителя з елементами бесіди та демонстраціями відповідних слайдів презентації.
У природі цвілеві гриби виконують роль санітарів лісу, адже саме вони розкладають рештки рослинного та тваринного походження, крім того беруть активну участь в грунтотворенні. Але цвілеві гриби завдають людині та її господарству відчутної шкоди. Вони здатні уражати харчові продукти , особливо полюбляючи вологі та темні приміщення. Споживання уражених продуктів може призвести до харчових отруєнь та навіть смерті ( демонстрація хліба з цвіллю ).

Гриби-паразити оселяються на рослинах та деякі види грибів на тваринах . Вони існують завдяки іншим організмам, споживаючи їх органічні речовини. Наприклад : сажки, ріжки, трутовики та ін..

Слово дріжджі завжди було пов’язане в нас із випіканням хліба та іншої здоби. Їх відносять до групи одноклітинних грибів . У природі дріжджі широко поширені і мешкають на субстратах, багатих цукрами, харчуючись нектаром квітів, соками рослин, тощо. Дріжджові гриби можуть жити в грунті та воді. Ріст і розмноження дріжджів відбувається з величезною швидкістю, що допомагає людині використовувати їх з більшою ефективністю.

Прийом « Дерево рішень »
Складіть памятку « Правила збору грибів».

VЗакріплення  вивченого матеріалу.

Прийом « Закінчи речення »
Шапинка і ніжка – це невелика частина гриба, яку називають – …
 ( плодове тіло ).
Плодове тіло складається з тонких ниток – …… ( грибниці ).
Гриби живляться …… ( готовими органічними речовинами ).
До їстівних грибів належать …… ( наводять приклади ).
До грибів паразитів належать ….. ( наводять приклади ).
Дріжджі людина використовує для …. ( випікання хліба, пивоваріння та ін.. ).

VІ.  Підсумок уроку

Прийом « Сьогодні на уроці я навчився, зрозумів, запам’ятав »
VІІ.  Домашнє завдання.

Опрацювати відповідний матеріал підручника, параграф 38.
Скласти кросворд по темі Гриби ( 8-10 слів ).

Немає коментарів:

Дописати коментар